wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Poradniki drogowe » Gdzie i w jaki sposób można stosować progi zwalniające i podrzutowe?

Gdzie i w jaki sposób można stosować progi zwalniające i podrzutowe?

Data dodania: 27-01-2021 Wyświetleń: 7632


Bezpieczeństwo na drogach, zwłaszcza w miejscach wrażliwych, takich jak okolice szkoły czy przedszkola jest dla nas wszystkich priorytetem. Jednak pomimo stosowania wielu znaków, mających na celu ograniczenie prędkości, wielu kierowców się do nich nie stosuje. W celu dyscyplinowania kierowców stosuje się progi zwalniające i podrzutowe. Jednak w jakim miejscu możemy takie progi zastosować oraz jak je oznakować?
 

 

Progi podrzutowe a progi zwalniające
 

Progi zwalniające oraz podrzutowe służą do fizycznego ograniczania prędkości pojazdów poruszających się na danej drodze. Należy pamiętać, że powinno się je stosować dopiero wtedy, kiedy inne sposoby ograniczenia prędkości zawiodą lub  kiedy nie mogą zostać zastosowane. Progi podrzutowe różnią się od progów zwalniających przede wszystkim tym, że progi zwalniające stosuje się na drogach publicznych natomiast progi podrzutowe przeznaczone są do stosowania poza drogami publicznymi.
 

alt

Gdzie i jak stosować progi zwalniające?
 

Progi zwalniające można stosować tylko w terenie zabudowanym, na drogach lokalnych (L), dojazdowych (D) oraz wyjątkowo zbiorczych (Z).
 

 

Zabrania się stosowania progów zwalniających:
 

- na drogach krajowych oraz wojewódzkich
 

- na ulicach głównych (G), ulicach głównych ruchu przyspieszonego (GP) oraz na miejskich drogach ekspresowych
 

- na ulicach i drogach wyjazdowych służ ratowniczych, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego itd.
 

- na ulicach i drogach, którymi porusza się autobusowa komunikacja miejska (z wyłączeniem progów wyspowych)
 

- jezdniach innych niż bitumiczne, gdzie nie można zastosować znaku poziomego P-25
 

- na łukach dróg oraz w miejscach gdzie mogłoby to spowodować niebezpieczeństwo w ruchu drogowym
 

 

Co więcej, progi zwalniające nie mogą być umieszczane dalej niż:
 

- 60 metrów od linii zatrzymania przy znaku zatrzymania B-20 lub B-32
 

- 60 metrów od miejsca wymagającego zmniejszenie prędkości np. skrzyżowanie z promieniem skrętu 70°

- 40 metrów od końcowego punktu łuku drogi o promieniu 25 m oraz kącie zwrotu większym od 70°


 

Progi zwalniające nie mogą być umieszczane również bliżej niż:
 

- 40 metrów od skrzyżowania
 

- 30 metrów od przejść dla pieszych (poza progowymi przejściami dla pieszych)
 

- 25 metrów od najbliższej części wiaduktu lub infrastruktury nośnej
 

- 20 metrów od końca łuku drogi o promieniu mniejszym niż 50 m
 

- 20 metrów za i przed przejazdem kolejowym (15 m dla tramwajów)
 

Nie wolno także umieszczać progów zwalniających na mostach i w tunelach, a także nad konstrukcjami inżynierskimi np. przejścia podziemne, instalacje wodociągowe oraz w odległości mniejszej niż 2 m od nich.

 

 

Ustawianie progów oraz oznakowanie
alt

 Po pierwsze należy zapewnić odpowiedni system odwodnienia, tak aby przed i za progiem nie powstawała kałuża wody.

Progi powinien poprzedzać znak A-11a (jeśli dozwolona prędkość na odcinku drogi pozwala na swobodny przejazd przez próg to powinien występować wraz z tabliczką T-1 określającą odległość od progu).
 

Oznakowanie powinno także wskazywać graniczną prędkość przejazdu przez próg. Dla progów listwowych o szerokości <1,5m i wysokości 0,07m  wynosi ona 15-20 km/h.
 

Progi powinny być stosowane pojedynczo lub w seriach po co najmniej 3 progi, oddalone od siebie w odległości od 20 do 150 m.

Progi należy także zabezpieczyć oznakowaniem poziomym P-25.

 

 

Progi podrzutowe
 

Progi podrzutowe można stosować poza drogami publicznymi, w miejscach takich jak:
 

- obszary o ograniczonej dostępności lub obszary zamknięte, np. osiedla, parkingi, zakłady, wtedy gdy konieczne jest ograniczenie prędkości do 5-8 km/h
 

- wjazdy na parkingi, tereny zakładowe lub instytucji publicznych, wtedy gdy istnieją tam środki zamykające np. bramy, szlabany, furtki.
 

- na parkingach oraz podobnych miejscach, gdzie istnieje potrzeba dyscyplinowania ruchu.
 

Progi podrzutowe można stosować na drogach publicznych tylko i wyłącznie na obszarze przejścia granicznego, jako uzupełnienie zapory U-13b.
 

Progi podrzutowe składające się z segmentów w kolorach żółto-czarnych nie wymagają oznakowania poziomego P-25.
 

Zaleca się, aby progi podrzutowe posiadały elementy odblaskowe.
 

Komentarze (1)
DawidSzynol 28-01-2021 16:16:09
Bardzo piękny artykuł :p

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki drogowe
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl