Ustawienie pachołków ostrzegawczych — co warto wiedzieć
Ustawienie pachołków ostrzegawczych — co warto wiedzieć
Właściwe ustawienie pachołków ostrzegawczych jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze, placu manewrowym czy w miejscu budowy. Pachołki drogowe są nieodłącznym elementem wykorzystywanym do czasowego znakowania zmian w infrastrukturze drogowej. Ich rozmieszczenie musi jednak uwzględniać pewne normy i zasady. Na co warto zwrócić szczególną uwagę?
Rodzaje pachołków ostrzegawczych
Zanim dowiesz się, w jaki sposób ustawiać pachołki ostrzegawcze na jezdni lub w wyznaczonych specjalnie miejscach, należy przybliżyć nieco ich rodzaje. W Polsce wyróżnia się cztery podstawowe typy pachołków, które różnią się rozmiarem i sposobem znakowania:
- U-23 a to pachołki ostrzegawcze o takich wymiarach jak: wysokość 1000 mm, podstawa 500 × 500 mm, szerokość pasa odblaskowego 200 mm, minimalna masa po obciążeniu 6 kg;
- U-23 b — pachołki o wysokości 750 mm, podstawie 400 × 400 mm, szerokości pasa odblaskowego 150 mm, minimalnej masie po obciążeniu 4 kg;
- U-23 c to pachołki o wysokości 500 mm, podstawie 300 × 300 mm, szerokości pasa odblaskowego 100 mm i minimalnej masie po obciążeniu 2 kg;
- U-23 d — ten typ pachołków charakteryzuje się następującymi parametrami: wysokość 300 mm, podstawa 200 × 200 mm, szerokość pasa odblaskowego 75 mm.
Niezależnie od wysokości pachołków ostrzegawczych, czy rozmiaru ich podstawy, wszystkie produkty powinny być wykonane z elastycznych materiałów. Do ich produkcji najczęściej wykorzystuje się gumę, lub inne tworzywa sztuczne, wytrzymałe i odporne na działanie różnych warunków atmosferycznych.
Zastosowanie i ustawienie pachołków ostrzegawczych
Sposób rozstawienia pachołków ostrzegawczych jest zależny bezpośrednio od ich zastosowania. Warto przyjrzeć się bliżej temu, gdzie i w jakim celu wykorzystywane są te akcesoria drogowe.
Zastosowanie pachołków ostrzegawczych
Pachołki drogowe używane są przede wszystkim do wyznaczania nowego lub tymczasowego toru jazdy. Mogą wskazywać stopniowe zwężanie jezdni lub pomagać kierowcom w prawidłowym prowadzeniu pojazdu na odpowiednim torze. Pachołki ostrzegawcze widoczne są na drodze również w trakcie krótkotrwałych lub szybko postępujących robót. Specjaliści wykorzystują je do znakowania miejsc, gdzie prowadzone są prace, ale też do oznaczania wszystkich niebezpiecznych stref. Ich zadaniem jest sygnalizowanie nagłych zagrożeń, takich jak uszkodzenia nawierzchni, czy podłużne uskoki.
Pachołki ostrzegawcze służą również oddzielaniu obszarów, które nie są aktualnie dostępne dla ruchu pojazdów lub pieszych. Dla przykładu, służby drogowe wykorzystują je wszędzie tam, gdzie wykonywane jest malowanie linii oznakowania poziomego.
Ustawienie pachołków ostrzegawczych a przepisy i normy
Stosowanie pachołków ostrzegawczych regulowane jest w Polsce przez normy określone w Rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Zgodnie z nimi, standardowo wykorzystywane na drodze pachołki powinny mieć wysokość od 30 do 75 cm i być wykonane z trwałych i odpornych surowców, które zapewnią dodatkową amortyzację w razie uderzenia.
Standardowe kolory wykorzystywane do produkcji pachołków ostrzegawczych to czerwony, pomarańczowy i biały. Biel pojawia się tu w postaci odblaskowych pasów wykonanych ze specjalnej odpornej folii.
W jakich miejscach ustawiane są pachołki ostrzegawcze?
Przestrzeganie norm i przepisów związanych z ustawianiem pachołków wiąże się również z umiejscowieniem ich w konkretnej przestrzeni publicznej. Te akcesoria drogowe stosowane są:
- na drodze — w przypadku awarii pojazdu, wokół robót drogowych, miejsc wypadków lub innych sytuacji, które wymagających wyraźnego informowania i ostrzegania kierowców;
- na parkingach i placach manewrowych — pachołki służą do tymczasowego wyznaczania stref zamkniętych, ale też pomagają skierować ruch pojazdów na odpowiednie tory;
- na placach budowy — wykorzystywane są do oznaczenia zagrożeń, takich jak głębokie wykopy lub prace na wysokości.
Zanim pachołki ostrzegawcze zostaną rozstawione we wskazanym miejscu, warto zwrócić uwagę na ich stabilność. Wiatr lub ruch pojazdów mogą łatwo spowodować ich przewrócenie się. Z tego względu w miejscach o dużym natężeniu ruchu stosuje się pachołki ostrzegawcze z gumową podstawą — cięższe i nieco bardziej stabilne. W przypadku długoterminowych prac drogowych warto rozważyć również zamianę pachołków drogowych na specjalnie przeznaczone do znakowania bariery. Niezależnie od sytuacji, w której wykorzystane zostaną pachołki, ważne jest korzystanie z oferty doświadczonych specjalistów i sprawdzonych akcesoriów drogowych.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog