Jaką funkcję pełnią lustra drogowe?
Urządzenia eliminują martwe punkty, czyli przestrzeń wokół samochodu, której nie widać w lusterku wstecznym, ani w lusterkach bocznych. Dzięki temu kierowcy mogą sprawdzić, czy z naprzeciwka nie zbliża się pojazd ani pieszy, co uniemożliwiłoby bezpieczne wykonanie manewru.
Lustra drogowe służą do oceny prędkości, z jaką poruszają się samochody, a także odległości, w jakiej się znajdują.
Lustro drogowe – gdzie można je zamontować?
Chociaż lustra poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, nie można ustawić ich samodzielnie. Zgodnie z art. 30 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych za montaż tego typu urządzeń odpowiada właściciel lub użytkownik gruntów graniczących z drogą.
- Lustra drogowe zwykle montuje się na skrzyżowaniach, wąskich uliczkach i wyjazdach z posesji.
- Często ustawia się je przy drodze wewnętrznej zakładu produkcyjnego, galerii handlowej, czy magazynu.
- Ponadto można się z nimi spotkać w pobliżu przystanków, zlokalizowanych na łukach torów i ulic.
Jakie są rodzaje luster drogowych?
Należy podkreślić, że wygląd, konstrukcję i sposób montażu luster reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Lustra drogowe można podzielić na dwa rodzaje:
- okrągłe (u-18a) – zapewniają większy kąt widzenia, można je ustawić w miejscu, w którym drzewo, słup czy budynek, znajdujący się przy drodze, ogranicza widoczność kierowcom. Mogą mieć średnicę 50, 60, 70, 80, 90, czy 100 cm.
- prostokątne (u-18b) – pozwalają wychwycić więcej szczegółów, dlatego zazwyczaj montuje się je na wyjątkowo wąskich drogach lub gęsto zabudowanych obszarach. Zwykle mają one następujące wymiary: 40 x 60 cm, 60 x 80 cm lub 80 x 100 cm.
Montaż lustra – niezbędne formalności
Jeśli chodzi o lustro usytuowane przy wyjeździe z prywatnej posesji, za zakup, montaż i utrzymanie odpowiada właściciel terenu. Nie może jednak tego zrobić bez wcześniejszej zgody zarządcy drogi. W przypadku drogi powiatowej powinniśmy dostarczyć pismo do Zarządu Dróg Powiatowych, natomiast gminnej – do prezydenta miasta, burmistrza lub wójta.
Wniosek powinien zawierać:
- dane nadawcy i adresata,
- dokładna lokalizacja,
- uzasadnienie,
- podpis.
Oprócz tego należy przygotować projekt zmiany stałej organizacji ruchu. Ponadto musimy uzyskać pozytywną opinię Komendę Powiatowej lub Wojewódzkiej Policji, w zależności od tego, do jakiej kategorii została przyporządkowana dana droga.