Pachołki drogowe odblaskowe i ich zastosowanie
Stożki drogowe stosuje się m.in. na parkingach, placach manewrowych oraz w miejscach trwających robót. Odblaskowe pachołki drogowe są mobilne i dobrze widoczne, przez co doskonale spełniają swoje zadania. Warto poznać wszystkie zastosowania tych produktów, aby móc w pełni dobrze je wykorzystać.
Rodzaje odblaskowych pachołków drogowych
Wysokość i ciężar gumowego pachołka drogowego zależy od miejsca oraz typu drogi czy obszaru. W ruchu miejskim, w obszarze zabudowanym wystarczające są standardowe pachołki ostrzegawcze o wysokości 30 cm bądź 50 cm i wadze 0,56 kg lub 2,5 kg. W przypadku zastosowania na drogach szybkiego ruchu, ekspresowych czy autostradach, stosuje się pachołki drogowe o wielkości powyżej 75 cm i wadze 5,5 kg lub 7 kg.
Dostosowane rozmiary i waga pachołków ostrzegawczych utrzymują ich stabilność i zwiększają bezpieczeństwo ruchu drogowego. Folia odblaskowa umieszczana na powierzchni stożków zapewnia luminancję światła dziennego i odblask w nocy. Znacząco poprawia widoczność odblaskowych pachołków drogowych i sprawia, że stają się one wyraźne oraz łatwo zauważalne po zmroku, także w trudnych warunkach atmosferycznych.
Cechy wpływające na odbijanie światła na pachołkach odblaskowych mogą zostać osiągane różnymi metodami. Najpopularniejsze jest stosowanie oklejania pachołków folią odblaskową I lub II generacji. Jest to metoda tania, efektywna i bezpieczna. Na rynku dostępne są również pachołki drogowe z malowanymi pasami odblaskowymi. Technologiczne możliwości pozwalają także na pokrycie pachołków drogowych odblaskowymi mikrokulkami i nadanie im w ten sposób właściwości luminescencyjnych.
Odblaskowe pachołki drogowe muszą być także trwałe i niepodatne na uszkodzenia. Wysoką odporność mechaniczną zapewnia materiał, z którego wytwarzane są stożki drogowe. Produkowane są przede wszystkim z PE/PVC i recyklingu.
Pachołki drogowe a słupki drogowe
W publikacjach można spotkać się z zamiennym stosowaniem określenia pachołki drogowe i słupki drogowe. Należy jednak pamiętać, że nie są one tym samym. Różnią się wyglądem i zastosowaniem czy przeznaczeniem.
Pachołek drogowy to sprzęt łatwy w montażu i przemieszczaniu. Wystarczy postawić go w wyznaczonym miejscu, a po zakończonej pracy zabrać. Nie jest w żaden sposób na stałe łączony z gruntem.
Natomiast słupek drogowy to oznakowanie wykonane z trwałych materiałów, montowane na stałe do podłoża za pomocą śrub lub wmurowywane. Występują również jako składane słupki drogowe.
Warte uwagi w kontekście odblaskowych akcesoriów drogowych są również słupki krawędziowe U-2, które pełnią funkcję punktu odniesienia do zlokalizowania zjazdu z drogi. Szczególnie przydatne są nocą, dzięki odblaskowym właściwościom. Istotne, z użytkowego punktu widzenia, są także słupki blokujące U-12c, będące trwałym rozwiązaniem blokującym wjazd pojazdu na przykład na ciągi piesze lub rowerowe.
Na rynku dostępne są także słupki elastyczne wykonane z giętkiego PCV, odporne na uszkodzenia mechaniczne, powstałe na przykład w wyniku kolizji z pojazdami. Znajdują zastosowanie:
- na parkingach
- w magazynach
- przy oznaczaniu krawędzi jezdni
- przy wyznaczaniu stref ruchu pieszego
Produkty występują w wysokościach:
- 300 mm – wykorzystywane do wyznaczania ruchu pieszego oraz na niewielkich parkingach
- 450 mm – wyposażone w dodatkowy pas odblaskowy zwiększający ich dostrzegalność
- 750 mm – o standardowej wysokości, najczęściej stosowane na parkingach i w halach magazynowych. Posiadają trzy elementy odbijające światło, zapewniające doskonałą widoczność
- 1000 mm – największe, z czterema odblaskami. Łatwo zauważalne nawet dla kierowców wysokich samochodów dostawczych czy ciężarowych
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog