Progi podrzutowe i zwalniające – wyjaśniamy jakie są ich podobieństwa i różnice
Progi podrzutowe i zwalniające służą przede wszystkim do ograniczenia prędkości, więc zwiększają bezpieczeństwo ruchu na drogach. Przeczytaj jakie są między nimi różnice, gdzie je montować oraz jakie mają zastosowania.
Progi podrzutowe – zastosowanie
Progi podrzutowe montuje się poza drogami publicznymi, dlatego można je spotkać:
- przy wjeździe na teren zakładu, instytucji publicznej lub parkingu, wówczas montuje się też przy nim furtkę, bramę lub szlaban,
- na parkingu lub w innych miejscach, w których zachodzi konieczność dyscyplinowania kierowców,
- obszarach zamkniętych lub o ograniczonej dostępności, takich jak zakłady pracy, parkingi, osiedla, kiedy należy ograniczyć prędkość do 5-8 km/h.
Urządzenia umieszcza się na drodze publicznej, gdy znajduje się ona w obszarze przejścia granicznego. Progi podrzutowe U-17 montuje się wtedy razem z zaporą U-13b, czyli rogatką lub szlabanem.
Progi podrzutowe – wykonanie
Progi podrzutowe i zwalniające wykonuje się z trwałych materiałów, co wpływa na długotrwałe użytkowanie. Progi podrzutowe można umieścić podczas układania nawierzchni, ale istnieje też możliwość zamontowania ich na jezdni. Progi składają się z żółto-czarnych segmentów, w takiej sytuacji nie trzeba na nich umieszczać znaku poziomego P-25. Warto jednak pamiętać o elementach odblaskowych, które zwiększają widoczność urządzeń. Progi podrzutowe montuje się na stałe lub tymczasowo, np. podczas imprezy masowej.
Miejsca montażu progów zwalniających
Progi zwalniające przyjmują postać poprzecznych wygarbień, stosuje się je po to, aby skłonić kierowcę do dostosowania prędkości do panujących warunków. Progi zwalniające U-16 umieszcza się w okolicy szkół, przedszkoli, uliczkach osiedlowych, a także w miejscach o wzmożonym ruchu. Dzięki temu zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo pieszych. Niekiedy stosuje się je w obszarze zabudowanym, ale tylko wtedy, gdy inne środki dyscyplinujące okazały się niewystarczające.
Dozwolone i niedozwolone miejsca montażu progów zwalniających
Należy podkreślić, że nie wszędzie można zamontować progi zwalniające. Takie działanie jest niedozwolone na:
- na drogach wojewódzkich i krajowych,
- tunelach, mostach i nad konstrukcjami inżynierskimi, a minimalna odległość od nich wynosi 25 m,
- łukach dróg, a także w miejscach, w których mogłoby zagrozić bezpieczeństwu ruchu drogowego,
- drogach publicznych autobusów, nie dotyczy to wyspowych progów zwalniających,
- drogach wyjazdowych karetki pogotowia ratunkowego i straży pożarnej,
- ulicach głównych, ulicach ruchu przyspieszonego i miejskich drogach ekspresowych,
- jezdniach, innych niż bitumiczne, jeśli nie można umieścić na nich znaku poziomego P-25.
Oprócz tego należy zachować odpowiedni dystans, progi zwalniające powinny znaleźć się przynajmniej:
- 25 od wiaduktu,
- 40 m od skrzyżowania,
- 30 m od przejścia dla pieszych,
- 20 m od spadku drogi, pod warunkiem, że przekracza on 10%,
- 20 m przed i za przejazdem kolejowym,
- 15 m przed i za przejazdem tramwajowym.
Próg zwalniający poprzedzony jest znakiem A-11a, który ostrzega kierowców o wypukłości na jezdni. Jeśli dozwolona prędkość na drodze umożliwia jego swobodne pokonanie, stawia się tabliczkę T-1. Informuje ona o odległości znaku od progu.
Gdzie kupić dobre progi zwalniające i podrzutowe?
Progi podrzutowe i zwalniające dobrej jakości kupisz w naszej hurtowni z artykułami drogowymi i w sklepie internetowym.