Zapory drogowe betonowe - rodzaje i zastosowania
Jakie zalety mają zapory drogowe betonowe?
Zapory drogowe betonowane i stawia się wzdłuż autostrad i dróg ekspresowych, ponieważ są bardzo wytrzymałe, a przy tym tanie i szybkie w montażu. W przypadku kolizji lub wypadku zapora drogowa tylko się przesunie, dopiero duże zdarzenie wymusza wymianę kilku elementów. Bariery betonowe pozbawione są ostrych, wystających elementów, dzięki czemu nie zagrażają bezpieczeństwu motocyklistów.
Stawiając zapory drogowe betonowe, należy zwrócić uwagę, żeby wyraźnie wyznaczały krawędź drogi. Aby je zamontować, wystarczy zahaczyć jeden element o drugi. Barierki zachowują swoje właściwości, pomimo intensywnej eksploatacji. Można na nich umieścić znak nakazu lub zakazu, żeby zasygnalizować ich przeznaczenie.
Barierki drogowe z betonu są odporne na czynniki mechaniczne i atmosferyczne, dzięki czemu zapewniają bezpieczeństwo kierowcom, nawet w trudnych warunkach. Dodatkowo można na nich zamontować lampy zmierzchowe, aby poprawić ich widoczność. Oprócz tego zapory drogowe betonowe zostały wyklejone folią odblaskową, w ten sposób można zobaczyć je już z daleka. Bariery drogowe są pokryte naprzemiennymi białymi i czerwonymi pasami.
Gdzie umieszcza się zapory drogowe betonowe - zastosowania
- Zapory drogowe betonowe można wykorzystać przy organizacji festiwali, eventów sportowych i motoryzacyjnych.
- Ponadto sprawdzą się one na parkingu, placu budowy czy magazynie.
- Barierki pozwalają wyznaczyć tor jazdy, dlatego przydają się podczas krótkotrwałych robót drogowych i działań ratowniczych.
Zapory drogowe betonowe stosuje się tylko tam, gdzie wypadnięcie z drogi lub wjechanie na przeciwległy pas przyniosłoby gorszy skutek na najechanie na barierki. W ten sposób zabezpiecza się drzewa, słupy, podpory wiaduktów i mostów czy zakończenia czołowe barier ochronnych.
Jakie są rodzaje zapór drogowych z betonu?
Pojedyncze zapory U-20a i U-20b służą do oznaczenia robót w pasie drogowym. Pierwszy rodzaj barierki stosuje wygradzania terenu wzdłuż jezdni, natomiast drugi wykorzystuje się do wygrodzeń poprzecznych. Barierę U-20b nie stawia się w miejscach, w których montuje się tablice prowadzące U–3c lub U-3d. To oznacza się, nie można ich umieścić na skrzyżowaniach typu T ani niebezpiecznych łukach poziomych. Należy również zwrócić uwagę, żeby pomiędzy barierami nie występowały przerwy.
Podwójne zapory drogowe U-20c stosuje się do wygradzania robót prowadzonych w chodnikach, ścieżkach rowerowych, ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych. Dolna krawędź dolnego pasa powinna znaleźć się około 30 cm nad poziomem powierzchni.
Potrójna zapora U-20d ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, dlatego często montują się ją w pobliżu szkół i przedszkoli. Przypominamy, że dolna krawędź dolnego pasa musi znaleźć się 15 cm nad poziomem nawierzchni.