Jak dobrać odpowiedni pachołek drogowy?
Jak dobrać odpowiedni pachołek drogowy?
Wybór pachołka drogowego na pierwszy rzut oka może wydawać się prosty, jednak biorąc pod uwagę zróżnicowanie tego produktu na rynku, często stając przed takim wyborem czujemy się przytłoczeni możliwościami wyboru. Każdy pachołek został zaprojektowany w taki sposób, żeby spełniać określone funkcje, więc przed podjęciem wyboru należy przeanalizować swoje potrzeby oraz odpowiedzieć sobie na pytanie, czemu ten pachołek ma służyć? W jakich warunkach będzie miał funkcjonować? Następnie po przeanalizowaniu jego atrybutów, można podjąć odpowiednią decyzję. Zaprezentujemy tutaj najistotniejsze cechy pachołków drogowych wraz z ich funkcjonalnością. Jeśli interesują cię prawne aspekty dotyczące konstrukcji, doboru oraz ustawiania pachołków zajrzyj do naszego artykułu pt.: "JAKIE PACHOŁKI WYBRAĆ ORAZ JAK JE USTAWIĆ, ABY BYŁY ZGODNE Z PRZEPISAMI?".
Rozmiar
Podstawowym atrybutem każdego pachołka drogowego jest jego wysokość. Większość pachołków występuje w wysokości 30, 50, 75 i 100 cm. Każdy wariant ma swoje określone zastosowanie i w danych sytuacjach może być lepszy od innych. Mniejsze pachołki są przede wszystkim tańsze, lżejsze lecz także mniej widoczne od swoich większych odpowiedników. Z tego powodu należy dobrać rozmiar pachołka, biorąc pod uwagę to, dla kogo ma być on widoczny. Pachołki 30 cm przeznaczone są głównie do użytku wewnętrznego lub w miejscach gdzie poruszają się jedynie niewielkie pojazdy. Pachołki 50 cm najlepiej sprawdzą się na drogach, gdzie pojazdy poruszają się z niewielką prędkością. I analogicznie – pachołki 75 cm będą lepszym wyborem na drogi szybkiego ruchu a 100 cm będą dobrze widoczne także dla kierowców dużych pojazdów, na przykład samochodów ciężarowych. Należy także pamiętać, że mniejsze pachołki są łatwiejsze w transporcie i magazynowaniu, a użytkowanie za dużych pachołków może być problematyczne. Trzeba mieć na uwadze wybierając rozmiar pachołka, że kierowca dużego pojazdu może nie zauważyć pachołka 30 cm, natomiast metrowy pachołek ostrzegawczy na niewielkim parkingu będzie jedynie stratą miejsca oraz pieniędzy.
Materiał
Większość pachołków wykonana jest z polietylenu (PE) lub polichlorku winylu (PVC/PCV). Czym różnią się pachołki PE od PVC? Pachołki polietylenowe są tańsze, twardsze lecz również mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Pachołki z PCV są elastyczne i w momencie najechania przez pojazd, uginają się, a następnie wracają do pierwotnej pozycji. Z tego powodu pachołki drogowe z polichlorku winylu są wytrzymalsze od swoich polietylenowych odpowiedników. Należy jednak pamiętać, że pachołki ostrzegawcze z PE są tańsze od PCV, więc jeśli nie istnieje realne zagrożenie częstego najeżdżania na pachołki, można zdecydować się na tańszą wersję. Część pachołków jest także wykonana w części lub w całości z gumy recyklingowej (REC), która jest cięższa zarówno od PCV jak i PE. Nie jest ona tak elastyczna jak PCV oraz nie aż tak krucha jak PE, stosowana jest zazwyczaj przy produkcji podstaw, poprawiających stabilność pachołka.
Waga
Istotnym atrybutem pachołków drogowych jest ich waga. Lekkie pachołki są wygodne w transporcie i rozstawianiu, lecz za to są mniej stabilne i mogą nie być odporne na podmuchy wiatru. Lżejsze pachołki należy stosować w miejscach, gdzie pojazdy poruszają się z niewielką prędkością, jak np. drogi lokalne, wewnętrzne, osiedlowe. Natomiast na drogach szybkiego ruchu czy lotniskach należy stosować cięższe pachołki drogowe.
Podstawa
Niektóre pachołki drogowe są wyposażone w dodatkowe, specjalne podstawy wykonane z gumy recyklingowej (REC) w celu dociążenia pachołków i poprawy ich stabilności. Pachołki na podstawach gumowych cechują się wyższą odpornością na podmuchy wiatru i dobrze sprawdzają się w miejscach, gdzie pojazdy poruszają się z wyższą prędkością. Należy jednak pamiętać, że pachołki na podstawach są cięższe, a więc mniej wygodne w transporcie i rozstawianiu oraz droższe, więc należy je stosować wtedy, kiedy zachodzi taka potrzeba.
Oznakowanie
Pachołki drogowe służą zabezpieczeniu drogi i oznaczaniu w widoczny sposób krawędzi jezdni, dlatego muszą być dobrze widoczne dla użytkowników drogi. Standardowo pachołki wyposażone są w jeden lub dwa białe pasy, poprawiające widoczność pachołków i pozwalając na dostrzeżenie ich z dużych odległości. Oznakowanie pachołków nie jest jednak jednolite, a każdy wariant znajduje swoje zastosowanie w innych sytuacjach. Typowe oznakowanie pachołków drogowych to:
Co jeszcze?
Pachołki drogowe posiadają także wiele innych cech, nad którymi warto się zastanowić przed podjęciem wyboru, jak choćby kolor, odcień czy kwestie wizualne. Nie należy ignorować kwestii wyglądu pachołków, zwłaszcza kiedy są one przeznaczone do np. zabezpieczenia toru wyścigowego, a zdjęcia z wydarzenia zamierzamy umieścić na naszej stronie internetowej. Dobrze wyglądające pachołki sprawiają, że zabezpieczenia mają profesjonalny charakter.
Przykłady
Żeby lepiej zobrazować proces decyzyjny podczas wyboru pachołka oraz zaprezentować wiedzę w praktyce posłużymy się przykładami.
Jestem właścicielem szkoły jazdy na kategorię B i potrzebuje pachołków na plac manewrowy – jakie pachołki będą dla mnie najlepsze?
Pachołki na placu manewrowym nie mogą być zbyt małe, ponieważ powinny być dobrze widoczne dla kursantów. Samochody osobowe zapewniają stosunkowo dobrą widoczność, więc nie ma potrzeby zastosowania dużych pachołków, natomiast pachołki muszą być łatwe w przestawianiu, a więc w miarę lekkie. Najlepszym wyborem będą więc pachołki wysokości 50 cm. Z racji, że kursanci często najeżdżają na pachołki, pachołek powinien być elastyczny, a więc wykonany z PCV. Na terenie placu, kierowcy poruszają się z niewielką prędkością, można więc spokojnie zastosować pachołki bez dodatkowej podstawy ani dociążenia. Zajęcia odbywają się w dzień, a plac jest oświetlony, więc odblask na pachołku nie jest obowiązkowy. Optymalnym wyborem w tej sytuacji będą pachołki 50 cm wykonane z PCV, z białymi nie odblaskowymi pasami.
Nasza firma zajmuje się naprawą odcinka drogi ekspresowej i potrzebuje pachołków w celu dodatkowego zabezpieczenia robót. Naprawa zajmie prawdopodobnie 14 dni a zabezpieczenia pozostaną na drodze także nocą – jakie pachołki będą najlepsze?
Z racji, że po drodze ekspresowej pojazdy poruszają się z dużą prędkością, w tym samochody ciężarowe, najlepszym wyborem będą pachołki o wysokości 100 cm z dociążoną podstawą z gumy recyklingowej. Ponieważ zabezpieczenia zostaną na noc, pachołki ostrzegawcze powinny być wyposażone w folię odblaskową. Z racji, że roboty drogowe będą oznakowane, szansa na najechanie na pachołki jest raczej niewielka, więc można zastosować pachołki z polietylenu. Optymalnym wyborem w tej sytuacji będą pachołki 100 cm PE, z podstawą z gumy recyklingowej oraz z folią odblaskową II generacji.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki drogowe