Jakie pachołki wybrać oraz jak je ustawić, aby były zgodne z przepisami?
Ustawiając zabezpieczenia na drodze lub kupując artykuły bezpieczeństwa drogowego, często uświadamiamy sobie, że nie wiemy czy są aktualne przepisy prawne, mówiące w jaki sposób powinniśmy je dobierać oraz ustawiać. W tym miejscu z pomocą przychodzi nam tzw. "czerwona książka drogowców", szeroko opisując wymagania oraz zalecenia Ministerstwa Infrastruktury. Pachołki drogowe (U-23) posiadają w niej własny dział, który postaramy się streścić oraz przekazać w jak najprostszy sposób. Jeśli szukasz praktycznego poradnika, jak dobrać pachołek ze względu na zastosowanie, sprawdź nasz artykuł: "Jak dobrać odpowiedni pachołek drogowy?".
Zastosowanie
Według przepisów, pachołki drogowe należy stosować do:
- wyznaczania skosów (zwężenia) na jezdni
- wyznaczania toru jazdy
- prowadzonych krótkotrwałych lub szybko postępujących robót
- doraźnych oraz awaryjnych oznaczeń miejsc niebezpiecznych
- przy wykonywaniu nakładek bitumicznych, do oznaczenia podłużnego uskoku (progu)
- wygrodzeń powierzchni wyłączonych z ruchu, ustawianych wzdłuż jezdni ( z wyłączeniem powierzchni zajętych przez roboty drogowe)
- zabezpieczenia świeżo malowanych linii oznakowania poziomego
- zabezpieczeń świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni, tj. nie większych niż 1 m2 oraz o szerokości mniejszej niż 1,5m.
- wygradzania wzdłuż jezdni powierzchni, które są wyłączone z ruchu, w trakcie wykonywania nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i regeneracji nawierzchni.
Ustawianie
Przepisy wskazują nam w jaki sposób należy ustawiać pachołki drogowe oraz jaki rodzaj pachołków powinien być stosowany w danej sytuacji. W jakiej odległości od siebie należy ustawiać pachołki drogowe? Ustawodawca zdefiniował dokładne odległości, zależne od tego w jakim celu je ustawiamy. Dlatego pachołki powinny znajdować się w odległości od siebie nie większej niż:
- 0,5 m przy zabezpieczaniu świeżo wykonanych robót cząstkowych
- 3 m przy wyznaczaniu skosów
- 5 do 10 m podczas wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu
- 10 m przy wyznaczaniu podłużnych uskoków
- 12 m przy zabezpieczaniu świeżo malowanych linii
Dodatkowo podczas ustawiania zabezpieczeń, które pozostają na drodze w czasie od zmierzchu do świtu, pierwszy oraz ostatni pachołek drogowy powinien zostać wyposażony w światło ostrzegawcze. Dopuszczalne lampy można stosować w postaci:
- żółtych świateł błyskowych
- żółtych świateł pulsujących
- czerwonych świateł stałych
- fali świetlnej
Cechy, wymiary, odblask
Pachołki drogowe zostały podzielone na 4 grupy, odpowiadające danej wysokości pachołków i nazwane odpowiednio literami alfabetu od a do d (od największego do najmniejszego). Ich wymiary konstrukcyjne zostały przedstawione w poniższej tabeli (z tolerancją +- 10% dla wysokości oraz wymiarów podstawy):
Odmiana pachołka |
Wysokość (podana w mm) |
Wymiary podstawy (podane w mm) |
Szerokość pasa (podana w mm) |
Minimalna masa (po obciążeniu, w kg) |
1000 |
500x500 |
200 |
6 |
|
750 |
400x400 |
150 |
4 |
|
500 |
300x300 |
100 |
2 |
|
300 |
200x200 |
75 |
- |
Co więcej:
- pachołki powinny być wykonane elastycznych materiałów: tworzywa sztucznego (np.: PE, PVC) lub gumy (np. guma recyklingowa REC).
- pachołki powinny być koloru czerwonego lub pomarańczowego (zaleca się pomarańczowy fluorescencyjny).
- konstrukcja pachołków powinna pozwalać na ich dociążenie, tak by spełniały minimalne wymogi podane w tabeli.
- w przypadku zabezpieczeń od zmierzchu do świtu pasy powinny być wykonane z folii odblaskowej lub pachołek powinien być pokryty odblaskowym płaszczem.
- zaleca się także, by pachołki drogowe posiadały technologiczny otwór do montażu lamp ostrzegawczych.
- zaleca się stosowanie pachołków większych od standardowych (500 mm)
Na drogach szybkiego ruchu oraz autostradach należy stosować pachołki odpowiednio wyższe od 750 mm oraz ich masa musi zapewniać ich stabilność.
Uwagi
Analizując przepisy dotyczące doboru oraz ustawiania urządzeń ruchu bezpieczeństwa drogowego należy rozróżnić typy zwrotów, którymi posługuje się Ministerstwo Infrastruktury. "Zaleca się" odnosi się głównie do rekomendacji i w mniej bezpośredni sposób nakazuje nam dostosowanie się do przepisów niż "powinien". Słowo "musi" w kategorii pachołków znalazło się tylko w jednym miejscu - dotyczącym stabilności pachołków na drogach szybkiego ruchu, natomiast "należy" tylko przy liście zastosowania pachołków drogowych.
Należy również pamiętać, że pachołek drogowy U-23 jest pełnoprawnym znakiem drogowym, a więc jego postawienie na drodze wiąże się z uzyskaniem zgody od odpowiedniego organu państwowego. W celu legalizacji ustawienia pachołków na drodze, należy złożyć wniosek do odpowiedniego organu odpowiedzialnego za zarządzanie daną drogą, zależnego od rangi drogi (droga gminna/powiatowa/wojewódzka czy autostrada).
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki drogowe